رشد و تقویت مهارت های حرکتی ظریف

تقویت مهارت های حرکتی ظریف (Fine Motor):

مهارتهای حرکتی ظریف دست، فعالیت با دست ها و انگشتان را شامل میشود. مانند برداشتن اشیای ریز، استفاده از قیچی، نوشتن، نقاشی کشیدن، رد کردن و گره زدن بند کفش، این مهارتها طی یک روند مستمر از تولید تا بزرگسالی رشد می یابند.

بطور کلی تمام مهارتهای حرکتی با تمرین رشد می کنند، بنابراین هرگاه یک توالی حرکتی(Movement) خاص را انجام دهیم، مسیر طبیعی (مسیر ارتباطی که بین مغز و عضلات وجود دارد) بارها و بارها تقویت میشود و می توانیم حرکت را بهتر انجام دهیم. همچنین هر چه بیشتر از عضلات استفاده شوند قوی تر میشوند

هدف از مهارتهای حرکتی ظریف، رشد و تقویت عضلات ریز و کسب مهارت در انجام اعمال اختصاصی که عبارتند از: پرتاب کردن، گرفتن، بریدن، نمونه سازی، بستن و گشودن است.

از جمله آموزش و تمرینات مهارتهای ظریف که حرکات عضوی کوچک، محدود و ظریف انگشتان را تقویت می نمایند میتوان تمرین نقطه- نقطه، ترسیم دوایر، ترسیم اشکال هندسی، حروف و اعداد را نام برد.

هنگام کار جهت افزایش مهارتهای حرکتی ظریف کودکان با نشانگان داون عوامل زیر باید در نظر گرفته شود:

ادامه مطلب: رشد و تقویت مهارت های حرکتی ظریف

کاردرمانی در کودکان کم‌توان ذهنی

کاردرمانی ذهنی کودکان

کاردرمانی ذهنی با در نظر گرفتن رابطه بین ذهن و جسم ، ذهن و حرکت ، ذهن و گفتار ،ذهن و یادگیری یک سری برنامه ریزی های منسجم در رابطه با توانایی های زیر در کودکان بکار می گیرد .

کاردرمانی ذهنی

ضعف body image ،ضعف مهارت های fine ، ضعف مهارت های حرکتی که مربوط به یکپارچگی حسی و حرکتی می باشد.مشکل در سیستم وستیبولار (ترس از ارتفاع و.......) ، اختلالات درک بینایی-فضایی فقدان وضعف د رمهارت های ترسیمی ،اختلالت حسی، مشکلات مخچه ای و کلیه ی ناتوانایی های ذهنی کودک و خانواده را راهنمایی می کند.کودکانی که به این حیطه از کاردرمانی نیازمندند شامل: ASD بالاخص اتیسم ،اختلال رفتاری ، اختلال یادگیری ، اختلال توجه و تمرکز ،مشکلات حافظه ،مشکلات نوشتاری،کودکان با تاخیر رشدی ،کودکان با مشکلات درکی شناختی ، کودکان کلامزی ، کودکان مخچه ای کودکان ADHD ، کودکان با مشکلات بینایی -شنیداری .

کاردرمانی ذهنی با استفاده از تکنیک های درمانی ،تکنیک های رفتاری،بازی درمانی ، حرکت درمانی ، اتاق تاریک و.......... مشکلات این کودکان را تا حد امکان برطرف می سازد.

کاردرمانی در بیماران روان شامل کودکانی می باشد که مشکلات رفتاری ، فوبیا یا ترس شدید ، مشکلات ارتباطی ، اجتماعی ، مشکلات اضطرابی و افسردگی ، پرخاشگری ، اسکیزوفرن کودکی ، وسواس ضد اجتماعی و هذیان و بیقراری می باشند.ا توجه به ارزش کار گروهی در کنار کاردرمانی حضور روانشناس کودک که مسائل آموزش به کودک را به عهده می گیرد ضروری است. در بخش آموزش در واقع کودکان با مفاهیم رنگ ها ، میوه ها،حیوانات ،مشاغل و..........آشنا می شوند.

مجموعه اختلالات که متخصصين کاردرماني ذهني اين مرکز به درمان آنها مي پردازند شامل موارد ذيل مي باشد
1-کودکان با نيازهاي ويژه (کم توان ذهني)
2-کودکان با اختلالات يادگيري (خواندن،ديکته،رياضيات )
3-کودکان بااختلالات توجه و تمرکز
4-کودکان بااختلالات رفتاري (پرخاشگري،انزواطلبي،جويدن ناخن،شب ادراري و.....)
5-کودکان بااختلالا بيش فعالي و کمبود توجه (ADHD )
6-کودکان دير آموز
7-کودکان با اختلالات طیف اوتیسم
8-بيماريهاي متابوليکي،سندرم داون،سندرمهاي ژنتيکي

9-اختلالات حسي از قبيل بيش حسي،کم حسي،عدم کاربرد يکي از اعضاي بدن و انکار عضو.

   

كاردرماني در اين زمينه بسته به ميزان بهره هوشي و توانائيهاي كودك خدمات درماني زير را ارائه ميدهد:

  •      تمرين مهارتهاي حركتي  Fine و  gross
  •      بهبود تعادل
  •      آموزش مفاهيم كلي و مفاهيم شناختي و دركي
  •      آموزش مهارت هاي روزمره زندگي (ADL)
  •      آموزش مهارت هاي اجتماعي
  •      تقويت توجه و تمركز
  •      افزايش تحمل كاري و دستور پذيري

 

شما اینجا هستید: Home مقالات علمی ذهنی کودکان

نقشه

آدرس: مشهد خیابان احمد آباد، ابتدای بلوار ملاصدرا، ساختمان صدرا، کاردرمانی ملاصدرا، دفتر مرکزی انجمن علمی کاردرمانی ایران شعبه خراسان رضوی

حدیث

امام زمان حضرت مهدي -عجل الله تعالی فرجه الشریف- فرمودند: إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِكُمْ، وَلا ناسینَ لِذَكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ الَّلأْواءُ وَاصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ ... ما در رسیدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم كه اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه كن مى نمودند ... احتجاج، ج2، ص323