آسیب های جدی مغزی در انتظار کودکان!

دکتر حسن عشایری ، نوروسایکولوژیست و یکی از موسسین انجمن حمایت از حقوق کودکان ، یکی از سخنرانان جلسه ماهانه دی ماه انجمن حمایت از حقوق کودکان بود . این استاد دانشگاه ابتدا به تجارب کشورهای دیگر در زمینه مبارزه با آلودگی محیط زیست اشاره کرده و گفت: «برای سنجش میزان آلودگی خودروی فولکس واگن ،12 پایان نامه انجام گرفت . یک فولکس را 24 ساعت در یک اتاق روشن کردند و سپس مقدار اکسیژن آن فضا را اندازه گرفتند. آزمایش های زیادی انجام گرفت تا ثابت کردند یک خودرو سالم در یک روز به اندازه 80 سال عمر هر انسان اکسیژن مصرف می کند . و شاید پس از این تحقیق بود که بعدها در آلمان کسانی که در هوای سرد و در پیست های اسکی داخل ماشین پارک شده می نشستند و خودرو را برای گرم شدن بخاری آن روش می کردند ، جریمه می شدند.»

این استاد دانشگاه علوم توانبخشی سپس در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان گفت : یکی از مهم ترین مشکلات آلودگی هوا ،تاثیر بر سلامت و به ویژه بر سلامت کودکان است.آلودگی هوا در درجه اول بر سیستم مغزی کودکان تاثیر می گذارد . در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که من هر روزه در توانبخشی کودکی بیش فعال را معاینه می کنم .»

 

ادامه مطلب: آسیب های جدی مغزی در انتظار کودکان!

ارزیابی و درمان كاردرماني در كودكان فلج مغزي (cerebral palsy)

كاردرماني در كودكان فلج مغزي (cerebral palsy)

cp

دسته اي از بيماران هستند كه  با مراجعه به كلينيكهاي كاردرماني و پس از ارزيابي دقيق تشخيصي تحت درمان قرار مي گيرند؛ فلج مغزي ( cerebral palsy ) به اختلال در حركت و پوسچر با ضايعه به مغز در حال رشد اطلاق ( BOX.1984) با توجه به اينكه حداكثر رشد مغز را 24 ماهگي تا 34 ماهگي دانسته اند . ضايعه فلج مغزي ( cerebral palsy ) پيشرونده نبوده وسبب اختلال در هماهنگي عمل عضله شده كه نتيجه اش ناتواني كودك در حفظ پوسچر ( Posture ) و انجام حركات طبيعي است . بنابراين كودك در رشد حركتي خود دچار تاخير مي شود .در كنار از هم گسيختگي عملكردهاي حركتي آنها مشكلاتي از جمله اختلالات دركي ، گفتاري ، حسي ، و... نيز ديده مي شود .در كلينيك هاي كاردرماني پس از تهيه تاريخچه بيماري و خانوادگي از كودك ارزيابي صورت مي گيرد .

 

  ارزيابي تشخيصي

در ارزيابي تشخيصي كاردرمانگر قادر به طبقه بندي كودكان فلج  مغز( cerebral palsy ) ازفيزيولوژيك ( اسپاستيك ، آتتوئيد ، آتاكسي ، ريجيديتي ، هيپوتوني و Mixedهمچنين از نظر توپوگرافيك ( كوادرپلژي ، دايپلژي ، پاراپلژي ، تري پلژي ، مونوپلژي ) خواهد بود .

ارزيابي كاردرمانگر شامل موارد ذيل مي باشد از جمله :

ادامه مطلب: ارزیابی و درمان كاردرماني در كودكان فلج مغزي (cerebral palsy)

فلج مغزی چیست ؟

فلج مغزی چیست ؟ و در رابطه با این افراد چه باید کرد ؟


فلج مغزی یک اصطلاح کلی و یا یک سندرم است که کنترل حرکتی فرد را مختل می کنند. اختلال حرکتی ناشی از این ضایعه در سال های اولیه زندگی ظاهر می شود و معمولاً با گذشت زمان بدتر نمی شود.


علائم فلج مغزی :

علائم اولیه فلج مغزی معمولاً قبل از ۳ سالگی ظاهر می شوند. نوزاد مبتلا به فلج مغزی اغلب در مقایسه با کودکان عادی کندتر به مراحل رشدی خویش از قبیل غلتیدن، نشستن، چهار پا رفتن، لبخند زدن و … دست پیدا می کنند.

۱- سفتی و یا شلی عضلات یا اسپاستی سیتی
۲- حرکات غیر طبیعی
۳- اشکال در مهارتهای حرکتی درشت از قبیل راه رفتن یا دویدن
۴- اشکال در مهارتهای حرکتی ظریف از قبیل نوشتن یا باز و بسته کردن دکمه های لباس
۵- اشکال در مهارتهای ادراکی و حسی

ادامه مطلب: فلج مغزی چیست ؟

روش های درمان فلج مغزی

ارسال شده در: 23 می, 2014 توسط: نرجس یارمحمدی

روش های مختلف درمانی فلج مغزی:

الف – توانبخشی (Rehabilitation)
1- کاردرمانی : کاردرمانی یک سری فعالیت های هدف مند را به منظور افزایش استقلال مهارت های حرکتی درشت و ریز طراحی می کند. کاردرمان به کودک فلج مغزی در استفاده از وسایل تطبیقی از قبیل وسایل مورد نیاز جهت نشستن، حمام کردن، ایستادن و غذا خوردن و … کمک می نماید.
۲- فیزیوتراپی : هدف از فیزیوتراپی کودکان فلج مغزی کمک به این افراد به منظور دستیابی آنها توانمندی های جسمی حرکتی شان می باشد.
۳- گفتاردرمانی : هدف گفتاردرمانی تسهیل و بهبود مهارت های ارتباطی کودک فلج مغزی می باشد. یک کودک    فلج مغزی ممکن است نیاز به کمک در زمینه غلبه بر یک مشکل خفیف تلفظ داشته باشد یا اینکه ممکن است او نتواند از طریق گفتاری و کلامی با دیگران ارتباط برقرار کند و نیازمند یک روش غیر کلامی جهت برقراری ارتباط باشد. که از جمله این روش ها می توان به روش ارتباط از طریق چشم، زبان اشاره، عکس خوانی و ارتباط از طریق دستگاه های الکترونیکی اشاره کرد.
ب – ارتوزها، قالب های گچی و اسپلینت ها
برای اکثر کودکان فلج مغزی به منظور تقویت روشهای توانبخشی اغلب ارتوز، اسپلینت و قالب های گچی تجویز می شود. این وسایل به حفظ و ایجاد ثبات در مفصل و قرار دادن مفصل در وضعیت صحیح و همچنین ممانعت از کشش بیش از حد عضلات کمک می کنند.
ج – روشهای درمان دارویی
ممکن است برای کودک مبتلا به فلج مغزی بدلیل شرایط خاصی نظیر ابتلا به تشنج یا سفتی های دردناک در نتیجه اسپاسم های شدید از داروهای خاصی استفاده شود. سفتی عضلانی را می توان از طریق تزریق داروهایی ویژه ای از قبیل بوتوکس (Botox) برای مدت چند ماه مهار کرد.
د- جراحی
ممکن است به منظور کاهش اثر سفتی عضلانی برای ستون فقرات، لگن و پاهای کودک مبتلا به فلج مغزی یک سری جراحی های ازتوپدی و بافت نرم برای او انجام شود. در این روش های جراحی می توان با بلند کردن طول عضلات و انتقال تا …… حرکت کودک را تسهیل نمود. زمانی که رشد کودک متوقف شود از روش درمانی جراحی استخوانی به منظور وضعیت دهی صحیح به استخوان های فرد مبتلا به فلج مغزی نیز ممکن است استفاده شود.
گاهی اوقات متخصصین مغز و اعصاب ممکن است ریشه های عصبی که کنترل تون عضلانی را بعهده دارند را نیز جراحی نماید. در این روش که ریزوتومی انتخاب پشتی نامیده می شود هدف کاهش سفتی عضلانی می باشد.

کودکان فلج مغزی همانند سایر کودکان به محبت، توجه، عاطفه، صمیمیت و رابطه دوستانه و انسانی نیازمند می باشند.

کاربرد وسایل  تطبیقی
امروزه وسایل کمکی زیادی جهت کمک به افراد مبتلا به فلج مغزی وجود دارد. که این وسایل به فرد کمک می کند تا براحتی فعالیتهای روزمره زندگی خویش را انجام دهد.
۱- وسایل کمک حرکتی
- ویلچر (دستی و الکترونیکی) – دوچرخه و سه چرخه های مخصوص
- رورؤک عصا و والکر
۲- وسایل کمک ارتباطی
- تابلوهای سمبولیک
- دستگاههای الکترونیکی ترکیب کننده صوت
- کیبوردهای مخصوص
۳- تسهیلات کمکی فعالیت های روزمره زندگی
- درهای الکترونیکی که بطور اتوماتیک باز و بسته می شوند
- وسایل تغذیه ای (از قبیل قاشق و …) با دستهای بلند
- سیستم های کنترل محیطی. البته وسایل فوق الذکر بسته به فرهنگ و نوع کشور متغیر می باشند.
۴-توجه به توانمندیهای کودک
از آنجائی که معلولیت کودک کاملاً‌ مشخص است و میزان درمان آن نیز تا حد زیادی قابل پیش بینی است، رسیدگی به سایر توانمندی ها و استعدادها و از طرفی توجه به سلامت روحی کودک از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

لذا توصیه های زیر قابل تأمل است :
۱- ارزیابی کودک توسط درمانگر به منظور بررسی برخی اختلالات یادگیری کودک و انجام آزمایش های خاص به منظور جبران به موقع مشکلات.
۲- اهمیت به آموزش کودک و ایجاد مهارت های مختلف اعم از مهارت خودیاری، مهارت های اجتماعی، حرکتی، آموزش های تحصیلی و غیره.
بسیاری از کودکان با مشکلات جسمی از هوش و استعداد خوبی برخوردارند که پرورش مهارت ها و استعدادها خصوصاً در سنین قبل از دبستان می تواند در ایجاد اعتماد به نفس بیشتر کودک در مدرسه و مراحل بعدی زندگی او نقش    به سزایی داشته باشد.
۳- لازم به ذکر است که کودکان با مشکلات جسمی شدید که شاید از رفتن به مدرسه محرومند از یادگیری و آموزش محروم نیستند و نباید محروم شوند.
۴- کودکانی در عین حال از نظر ذهنی نیز دارای محدودیت هایی هستند را می توان با مشاوره و اهتمام به توانمندسازی کودک در خودیاری و استفاده از توانمندی هایش بهبود بخشید و شاید این امر از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

 

شما اینجا هستید: Home مقالات علمی جسمی کودکان

نقشه

آدرس: مشهد خیابان احمد آباد، ابتدای بلوار ملاصدرا، ساختمان صدرا، کاردرمانی ملاصدرا، دفتر مرکزی انجمن علمی کاردرمانی ایران شعبه خراسان رضوی

حدیث

امام صادق (سلام الله علیه) : صَلاةُ مُتَطَيِّبٍ أفضَلُ مِن سَبعينَ صَلاةً بِغَيرِ طيبٍ. نماز شخص خوشبو برتر از هفتاد نماز بدون بوى خوش است. الصلاة: ص 51 ح 148